Tuesday 14 August 2012

SUARA-SUARA YANG MAHU MUSLIM ROHINGYA, BURMA DIBELA


Assalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh..

Bismillahirrahmanirrahiim..
Selawat dan Salam Buat Rasul Junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta keluarga baginda dan para sahabatnya..

[Ambil masa seminit]:

" Menyedari bulan ini adalah Ramadhan, Sudahkah kita baca Al-Quran?, Kalau sudah..jangan lupa memperbanyakkan bersedekah...~_^..." - Smile_Wufi

+....................................................................+

Himpunan Solidariti Ummah 27 Julai 2012

Wakil TERAS, Cikgu Azmi sedang memberikan penerangan




Isu Terbaru yang sedang berlaku , yakni penindasan golongan minoriti Rohingya Burma. Kenapa kita tidak berasa walau sekelumit rasa dengan  isu yang berlaku pada saudara kita ini? Kerana kita tidak serius memahami isu ini.

Mari kita jadikan diri kita insan yang mengambil tahu hal Ummah..

Step 1: Google Link-link yang berkaitan dengan Isu Penindasan Rohingya

Peduli Ummah
Sekiranya kita melakukan tinjauan di kalangan umat islam hari ini dan bertanya mengenai umat Islam yang tertindas, nescaya kita akan mendapat jawapan Palestin, Afghanistan, Iraq, Chechnya dan sebagainya. Namun tidak ramai di kalangan kita yang menginsafi terhadap permasalahan umat Islam Rohingya.
Selama beberapa dekad, orang-orang Rohingya telah menjadi mangsa pelanggaran hak asasi manusia yang sistematik dan meluas di tangan junta tentera Myanmar (Burma).
Dalam satu laporan terbaru yang dikeluarkan oleh Pusat Hak Asasi Manusia Ireland (ICHR),...(baca selanjutnya di sini)


TERAS

Menyedari betapa penghapusan etnik Rohingya di bumi Arakan oleh pihak berkuasa Myanmar adalah suatu kezaliman yang tidak boleh diterima ,

Menyesali agensi antarabangsa seperti UN , OIC dan ASEAN gagal bertindak membela dan melindungi ratusan ribu nyawa Rohingya yang ditindas ,..(baca selanjutnya di sini)

Masyarakat Dunia Perlu Bantu Rohingya

RAKHINE, MYANMAR, 20 Julai 2012 -- Pasukan Keselamatan Sempadan (Border Security Force - NaSaKa), tentera dan polis Myanmar telah melakukan proses pembersihan secara habis-habisan ke atas saki-baki masyarakat Rohingya di wilayah Rakhine (Arakan). Ratusan daripada mereka telah ditangkap, tidak dibenarkan sebarang komunikasi dan dikenakan pelbagai bentuk siksaan...(baca selanjutnya di sini)

Berjalan - Merenung - Mentafsir


Suu Kyi masih menutup mata dan telinga terhadapa pembantaian muslim Rohingya di negaranya.

Ang San Suu Kyi masih diam seribu bahasa, menutup mata, dan menutup telinga terhadap pembunuhan beramai-Muslim Rohingya yang sedang berlaku di negaranya....(Baca selanjutnya disini)

Segala Maklumat Boleh di Perolehi dengan Mudah, tiada lagi alasan..

Step 2: Menghulur Sumbangan

Akaun  Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia(MAPIM)

 BIMB bernombor 12047010037282.

Step 3: Doa

Doa adalah senjata Mukmin.
Memang benar kita tidak mampu pergi ke sana menggantikan tempat mereka, namun apa salahnya kirimkan secebis doa agar nasib mereka terbela...